Cafayate, ciudad de Torrontés

13 januari 2014 - Cafayate, Argentinië

Cafayate heeft ons leven veranderd. Voor we hier kwamen dronken we eigenlijk zelden witte wijn. En nu drinken we bijna alleen nog maar wit: Torrontés!

Torrontés, een fruitige witte wijn, is de specialiteit van Cafayate. De mensen van Cafayate claimen dat Torrontés de enige echt Argentijnse wijn is (Malbec is oorspronkelijk geïmporteerd uit Frankrijk). Cafayate is na Mendoza het tweede wijngebied van Argentinië, maar eigenlijk veel leuker omdat alle bodega´s in of vlakbij de stad liggen. Het ligt op 1600 meter hoogte en is daardoor het hoogste serieuze wijngebied ter wereld. Door de hoogte ontstaan grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht, waardoor de druif zich optimaal ontwikkelt. Neem nog eens 320 dagen zon per jaar en een prima irrigatiesysteem en zie waarom in Cafayate de beste wijn wordt verbouwd. Althans zo zeggen ze in het plaatselijke museo van wijnbouw en wijn, een heel charmant museum waar in de vorm van gedichten het wijnbouwproces wordt uitgelegd.

Eigenlijk is heel Cafayate charmant, het heeft ook wel iets hippie-achtigs als je kijkt naar haardracht en kleding van de locals. Het is een klein stadje gebouwd rondom een centraal plein waar het allemaal gebeurt. Hier zijn de cafeetjes, restaurantjes, stalletjes met handgemaakt Indiaans aardewerk, sieraden, beeldjes en textiel. Ook het hele uitgaansgebeuren speelt zich rondom het plein af: er wordt muziek gemaakt en gedanst. Iedereen heeft lol!

De meeste toeristen komen niet voor het stadje zelf maar voor de omgeving, in het bijzonder de Quebrada de las Conchas. Dit zijn felrode geërodeerde rotsformaties langs de Rio de las Conchas. We komen er langs als we met de auto weer verder rijden van Cafayate naar Salta. We stoppen natuurlijk bji alle hoogtepunten: met als klap op de vuurpeil het Anfiteatro, een grote kom in de bergen, waar de rotsen tientallen meters loodrecht omhoog lopen. Een mooi begin van een week in de hoge Andes!