Buenos Aires revisited

4 januari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Een schitterende stad, tango, overal cafés, restaurants met alle keukens die je je maar kunt bedenken, BBQ, Franse architectuur, Teatro Colón, MALBA, grote groene parken, chaos, nerve-racking taxi ritjes en porteños die nooit slapen. Combineer dat met elkaar en je krijgt: Buenos Aires! Plus een appartement in onze favo wijk Palermo met zwembad op het dak en je krijgt: vijf fantastische dagen in Buenos Aires!

Palermo is een groene wijk met veel leuke cafés en restaurants. De straten zijn aan beide kanten omgeven door hoge bomen met een groot groen bladerdek, zodat je altijd het gevoel hebt dat je door een groene haag loopt of rijdt. Ons appartement is in la calle Fray Justo Santa Maria de Oro. Spreek dat maar eens iedere keer in taxi uit!

Oud & Nieuw vieren we in de buurt. Het kost ons ruim een halve dag om een leuke plek en geld te regelen. Gelukkig geeft de 6e pinautomaat wel geld. In Argentinië vier je oud & nieuw bij familie, ergens op een strand in Uruguay of in een restaurant en daarna in een club. Wij kiezen voor een heerlijk driegangen menu in een leuk restaurant met dakterras (het is tussen de 30-35 graden). Om 00.00 uur wenst iedereen elkaar gelukkig nieuwjaar en met een glas champagne kijken we naar het vuurwerk. Er lopen tegen die tijd al veel mensen op straat, maar niemand steekt rotjes af. Ook worden er geen sloopauto's in de brand gestoken. Er is alleen mooi siervuurwerk. Na het vuurwerk trekken we naar Plaza de Serrano voor een drankje. Onderweg komen we nog een groep Argentijnen met Venetiaanse maskers en paar trommels tegen, die zijn Braziliaans carneval aan het vieren. Zo tegen tegen 03.00/04.00 uur begint het nachtleven in de clubs, maar dat kunnen wij met onze jetlags niet meer aan.

Tijdens onze dagen in Buenos Aires kan een bezoekje aan het MALBA (museo met mooie en kleurrijke arte Latinoamericano) weer niet ontbreken. We ontdekken ook nieuwe parken, Puerto Madero (het havengebied) en we bekijken het Teatro Colón van binnen.
Gezegd wordt dat het Teatro Colón - vanwege de akoestiek - één van de beste theaters ter wereld is. Het is zeker één van de mooiste met de gouden versieringen op de muren, pilaren, plafonds en balkons, de vele glas in lood afbeeldingen en de schitterende kroonluchters. De prijzen voor kaartjes variëren tussen de 1800 pesos (ongeveer een maandsalaris in Argentinië) en 35 pesos. Muziekliefhebbers vindt je helemaal bovenin op de goedkooptste plaatsen, omdat daar de akoestiek het beste is. Je ziet alleen niet veel. We horen dat de laagste en ook slechtste plaatsen ooit bestemd waren voor de weduwen. Als een vrouw haar man had verloren, dan kon ze tijdens de zwaarste periode van rouw niet in het openbaar gezien worden. Er zat kennelijk niets anders op dan in een afgesloten box op voetenhoogte naar een voorstelling te gaan luisteren (veel was er niet te zien). Wat denk je dat er voor mannen in de rouw gold? Niets?!

Na het Teatro Colón wandelen we naar de Casa Rosada (het roze huis) dat aan Plaza de Mayo ligt. Hier zijn de offices of La Presidenta Cristina Kirchner. Vanaf het balkon van de Casa Rosada hield Eva Péron haar beroemde toespraken. De Plaza de Mayo is al sinds jaar en dag de plaats voor protesten in Buenos Aires. Als we over het plein lopen zien we net de moeders vertrekken. Vorig jaar hebben we ze ook gezien. De madres de plaza lopen nog steeds iedere donderdag met foto's van hun verdwenen kinderen over het plein. De moeders weten nog steeds niet precies wat het Videla-regime met hun kinderen heeft gedaan. Het is heel moedig dat die vrouwen ook al tijdens dat regime met foto's over het plein liepen.

Een hoofdstuk apart zijn weer de taxiritjes. We zijn al gewaarschuwd door het neefje van Rini. Sommige chauffeurs zouden bij het betalen echte bankbiljetten omwisselen voor valse biljetten. We kunnen bevestigen dat dit inderdaad soms gebeurt. Het heeft ons gelukkig maar 100 pesos (ongeveer €10,-) gekost. Maar de rijkunsten van één chauffeur in het bijzonder heeft met afstand de meeste indruk gemaakt. Stel je voor dat hij richting drukke kruispunten rijdt waar hij geen voorrrang heeft of waar de stoplichten op rood staan. Wat denk je dat hij doet? Precies. Hard toeteren en vol gas dat kruispunt over. En dan is het toch knap dat hij constant al die bussen weet te ontwijken. Maar goed met een beetje toeteren en je arm uitsteken, snappen alle andere bestuurders in de drukke straten van Buenos Aires natuurlijk ook wel dat je je taxi voor hun auto/bus gooit. Zelfs de mensen op de zebrapaden begonnen voor hem te rennen en niet zonder reden...
Gelukkig hebben we het allemaal overleefd en kunnen we op weg naar onze volgende bestemming: Mendoza!

1. Rolanda:
    5 januari 2014
    Wat een leuke schrijfstijl, het is net of je het meebeleeft.
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.
  2. Dagmar:
    7 januari 2014