Reizen is afzien, maar de beloning is groot

11 april 2018 - Khiva, Oezbekistan

Opgelucht dat we de trein hebben gehaald, kijken we rond in onze coupé. Het is wat krap, maar we hebben een tafeltje twee banken/bedden en de coupé voor onszelf. Op elke bank ligt een dun matrasje en twee kussentjes. We merken wel dat de banken scheef staan. En dan niet een beetje scheef, maar echt heel scheef. Maar ja, dat zal vast wel opgelost worden als we de banken ombouwen tot bedden. Nadat de conducteur langs is geweest, is die hoop vervlogen. Dit zijn al de bedden. We krijgen nog wat kussenslopen, een laken, een handdoek en daar moeten we het meedoen. Het lukt om onszelf met dubbelgevouwen matrasjes, kussentjes en rugzakken zo in te bouwen dat we net niet van de bank afrollen. Pff, dit wordt een lange nacht!

Gebroken worden we wakker. We hangen maar wat rond in de coupé. Inpakken doen we later wel. We hebben per slot van rekening nog een paar uur te gaan. Tot plotseling iedereen in de trein in beweging komt. Verbaasd horen we dat we al in Urgench zijn. Snel proppen we onze spullen in onze rugzakken en sprinten we de trein uit. Wat blijkt: er is de afgelopen tijd nieuwe spoorlijn aangelegd, waardoor de treinen anderhalf uur eerder aankomen. Alleen niemand heeft de tijden op de treintickets nog aangepast!

Als we van Urgench naar Khiva rijden, zien we dat er volop gebouwd wordt en dat er geasfalteerde wegen worden aangelegd. Het lijkt Oezbekistan wat meer voor de wind te gaan. En als we dan de ommuurde zijderoutestad Khiva binnenrijden, weten we dat het de reis waard was.

We droppen onze spullen in het familiehotel en gaan dan snel op pad. We lopen al snel tegen een groepje Oezbeken met tamboerijnen en trommels aan. Muziekmakend en dansend gaan ze door de straten van Khiva. Al de hele dag horen we van twee Belgen. Dagmar ontkomt er niet aan even mee te dansen. Daarna wandelen we in het middagzonnetje door de smalle zandkleurige straten van deze eeuwenoude stad. Ook de dag erna bewonderen we de vele paleizen, moskeeën en korenscholen met hun mooie  minaretten en groene en turquoise koepels. Ze zijn ook prachtig versierd met blauwe en witte tegels. We beklimmen de toren van Kunya Ark, omdat het een schitterend uitzicht geeft over de oude stad. Khiva was een belangrijke en machtige stad op de zijderoute en ook berucht vanwege de slavenhandel. De oude stad Ichon Qala is nog helemaal ommuurd en intact gebleven. Daarom wordt het ook wel de museumstad genoemd. En als de meeste toeristen de stad verlaten, is het rustig in de redelijk verlaten straten. Misschien is dit wel het mooiste moment van de dag.

1. Corine:
    15 april 2018
    Ik dacht laat ik eens even jullie blog opzoeken en prompt verschijnt er een nieuw verhaal met bijbehorende prachtige foto’s... Leuk om zo even wat van jullie te horen, heb een fijne en goede tijd daar!
  2. Rolanda:
    15 april 2018
    Heerlijk zo'n land waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Treinticket die niet bijgewerkt zijn. Trein bedden die niet voldoen. Muziek en Mertens en. Geenie t ervan.
  3. Edwin:
    16 april 2018
    Zijn er ook foto's van Dansende Dagmar, of hebben die de Oezbeekse censuur niet overleefd? 😋
  4. Gerjo:
    17 april 2018
    Klinkt goed dat Khiva! Er is ruimte voor een nieuwe artiest in Oezbekistan nu de presidentsdochter vastzit. Ik voorspel Dancing Dagmar een grote carrière daar. Met Rini als haar (financieel) manager. Verkoop die retourtickets maar ;-)
  5. Dagmar:
    17 april 2018
    Thnx Corine! We hebben zeker een goede tijd (als je een kleine voedselvergiftiging niet meetelt dan😬)!
  6. Dagmar:
    17 april 2018
    Ja, de tijd heeft hier nog stilgestaan Rolanda en de mensen vinden reizigers nog leuk. Vraag is hoe lang dat zo blijft...
  7. Dagmar:
    17 april 2018
    Ed en Gerjo, ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen... Ik heb geen plannen voor een grote danscarriere. En tsja, we zetten natuurlijk niet alle foto’s op ons blog😂!