Gauchos, guanacos y un flamingo

22 februari 2013 - El Calafate, Argentinië

Vrijdag 15 februari verlaten we rond 06.15 uur ons huis om pas om 22.30 uur (02.30 uur Nederlandse tijd) in ons hotel in Buenos Aires aan te komen. We zijn dan meer dan 20 uur onderweg geweest, dus we vallen direct in slaap.

Een dag later vliegen we alweer door naar El Calafate. We hebben 's ochtends nog net tijd voor een kopje koffie in de tuin. In Buenos Aires is het dan al lekker warm (30 graden). We komen er al snel achter dat we dat niet helemaal in El Calafate kunnen zeggen, maar toch valt het ons mee (18 graden in het zonnetje). Daar denken de mensen die we hier spreken anders over. Zij vinden het maar koud. Frio? No, no esta frio. Somos de Holanda, zeggen we . En dat begrijpt iedereen. Daar is het pas koud!

Zondagochtend staan we vroeg op om naar de Perito Morenogletsjer te gaan. Het is een beetje bewolkt, maar als de wolken wegtrekken dan glinstert de gletsjer in de zon. Kilometers ijs vullen het uitzicht. Plotseling hoor je het ijs kraken, zie je het bewegen en met een doffe knal valt een ijsblok in het water. Regelmatig breken (grote) ijsblokken af, maar gelukkig groeit het ijs weer aan. De ijsblokken voeden Lago Argentino, het grootste meer van Argentina. Als de bussen met toeristen arriveren, is het tijd om te gaan. Op naar El Chalten!

Met de huurauto rijden we een stukje over de legendarische routa 40 die (van noord naar zuid) door heel Argentina loopt. Het landschap bestaat uit de Patagonische steppe omringd door bergen met af en toe een meer. We komen bijna geen auto's tegen. De uitgestrekte vlaktes en stilte vullen de ruimte. Alleen een estancia en een troepje guanacos duiken hier en daar op en wat gauchos die hun kudde schapen over de steppe drijven.

Tegen de avond bereiken we El Chalten. Een bergdorp in Parque Nacional Los Glaciares dat vooral uit ho(s)tels en restaurantjes lijkt te bestaan en uit hikers. Overal in de straten lopen tussen de houten en gekleurde gebouwen mensen met bergschoenen en rugzakken. Het lijkt wel een meute backpackers op hikingcamp. De sfeer is hier relaxed. We trekken ons plan. Morgen gaan we ook hiken in de bergen!