Carnaval in Montevideo

27 januari 2014 - Montevideo, Uruguay

La vida es un carnaval! Dat geldt zeker voor Montevideo. Wij vallen de stad net binnen tijdens de opening van het carnaval. De hoofdstad van Uruguay viert vervolgens de hele maand februari feest! In Zuid Amerika zijn Brazilië en Uruguay de belangrijkste landen waar carnaval wordt gevierd. En er is geen land ter wereld waar ze het langer vieren dan in Uruguay. De stad is in de ban van de grote openingsparade en dat merken we. Hier en daar wordt nog wat gesleuteld aan de paradewagen en geluidsinstallaties worden voor de laatste keer getest. Als we een hapje gaan eten zien we een groot Christusbeeld door de straten van Montevideo rijden, dat niet veel later wordt aangehouden door de politie.  Als de openingsparade begint staat het beeld met een paar opgeluchte eigenaren waar het hoort te staan: bij de Plaza de Independencia. Het carnaval is alles wat je je bij zomercarnaval in Zuid Amerika kunt voorstellen. Een grote parade van groepen met trommels, dansers en mooie paradewagens met dansende chicas die grote veren met felle kleuren dragen. Alles wat sommige chicas verder nog dragen glittert en is meer decoratie dan kleding. Andere Urugayanen zijn verkleed als 'oude mannen en vrouwen' of ze dragen andere prachtige kostuums waar ze vast de overige maanden van het jaar aan hebben gewerkt. Dat kun je wel zien. Soms zijn de gezichten beschilderd met de kleuren zwart en wit of rood, blauw en geel. Carnaval heeft hier ook een theatraal karakter. Het ziet er schitterend uit. En man wat kunnen die Uruguayanen dansen! De kleuren, rood, blauw, geel, zwart en wit zijn we ook terug op de muurschilderingen in de stad van o.a. de kunstenaar Torres Garcia. Een bezoekje aan het museum over hem in het oude centrum is zeker de moeite waard. Montevideo kent een mix van koloniale gebouwen en nieuwbouw en ligt aan zee. Ook zien we veel palmbomen in de stad. We vinden het jammer om na een paar dagen midden in het carnaval Montevideo weer te verlaten, maar we nemen toch afscheid van de warme en enthousiaste eigenaren van het leuke hostel. Colonia del Sacramento wordt onze volgende bestemming!

1. Gerjo:
    2 februari 2014
    Nou is het hier in NL niet ongezellig, maar heb na het lezen zin in een Urugayaans feestje! En daarna een beetje chillen onder palmbomen. Zo te lezen vermaken jullie je nog prima daar. Wel terugkomen hè?!
  2. Dagmar:
    2 februari 2014
    We waren eigenlijk al op zoek naar een huis en werk in Buenos Aires, maar op het laatste moment beseften we dat we jullie toch niet kunnen missen... Donderdagavond ben ik er weer bij!