Batumi

29 mei 2015 - Batumi, Georgië

De volgende dag brengt Sergo ons naar Batumi, ca 170 kilometer van Kutaisi. Maar eerst doen we nog 'even' de Okatse canyon. Via ijzeren trappen die aan de rotswand zijn vastgemaakt dalen we af de canyon in. Nadat we een flink aantal meters zijn afgedaald, gaat het pad horizontaal langs de rotsen verder. We lopen nu over een soort van ijzeren pad dat tegen de rotswand aanhangt. Het pad is in totaal ongeveer 1,5 kilometer lang en geeft prachtige uitzichten in de diepte van de canyon. Aan het eind is een soort van plateau gemaakt dat boven de gapende canyon hangt. Spectaculair. Met een terreinwagen worden we weer teruggebracht naar het bezoekerscentrum, waar we overstappen in de auto van Sergo. Op naar Batumi.

Vlak voor Batumi zet Sergo ons af bij de botanische tuin. Hij zal ons aan de andere kant weer oppikken. Later komen we er achter dat dit één van de grootste botanische tuinen ter wereld is. Dit, en de steile heuvel die we op en af moeten, verklaren waarom we er bijna twee uur over hebben gedaan. We treffen Sergo slapend in zijn auto aan. Een kwartier later zijn we in ons hotel in Batumi. Op het dak van ons hotel ligt een zwembad van Olympische afmetingen. De volgende dagen is het lekker relaxen aan het strand, in het zwembad of in ons favoriete café BK met de boekenkasten tegen de wand, door Dagmar daarom Boeken en Koffie gedoopt, hoewel we er ook wel ander dingen hebben gedronken.