Villa La Angostura, stad van Guillermo

9 maart 2013 - Villa La Angostura, Argentinië

Voor we terugkeren naar Bariloche besluiten we om nog een dag door te brengen in Villa La Angostura. Vanuit San Martin rijden we weer terug via de zevenmerenroute. Omdat het nu bewolkt is zien de meren er weer heel anders uit dan de vorige keer.Als we in Villa aankomen hebben we moeite om ons hotel te bereiken want de hoofdstraat is afgesloten vanwege een demonstratie van werknemers van de plaatselijke stadsreiniging en aanverwante diensten. Tenminste daar lijkt het op. De weg is geblokkeerd door 5 vrachtwagen(tje)s, waaronder een vuilniswagen. Op het San Martinplein hebben zich een twintigtal demonstranten verzameld. Over het doel van de demonstratie zijn we tijdens ons verblijf helaas niets meer te weten gekomen.
Villa La Angostura is een charmant stadje met houten huizen en een lange hoofdstraat met gezellige winkeltjes en restaurantjes. Het ligt mooi gelegen tussen het Nahuel Huapimeer en frisgroene bergen. Villa La Angostura is ook de plaats waar Willem-Alexander en Maxima hun nieuwe vakantiehuis hebben gekocht na het mislukte project in Mozambique. Hoewel iedereen Maxima kent is Willem-Alexander niet bekend in het stadje. Als we in de plaatselijke confiteria enkele exemplaren van het glossy Ola Argentina doorbladeren, waarin alle activiteiten van Maxima op de voet worden gevolgd, snappen we waarom: WA is in Argentinie bekend onder het pseudoniem Guillermo (spreek uit: Kiesjermo).
Op de ochtend van ons vertrek komen uiteindelijk toch nog achter de plek waar ze hun vakantiehuis hebben. Ze bezitten 2 kavels op een afgesloten park, waar rijke Argentijnen en buitenlanders een vakantieverblijf hebben. We kunnen het niet nalaten om er even een kijkje te nemen. Meer dan een lange oprijlaan is er echter niet te zien. Vlakbij ligt aan de weg een politiepost voor verkeerscontroles, zoals je die wel vaker ziet in Argentinie. Hij is niet bemand. We vermoeden dat de post permanent bezet zal zijn als Guillermo en Maxima hun vakantie daar vieren.

1. Hanneke:
    10 maart 2013
    He meis, kom je nog een keer terug of heb je er stiekum ook een vakantiehuis gekocht, naast prins pils?
    X han
  2. Dagmar:
    14 maart 2013
    We zijn terug, maar wat is het hier koud! Hadden we toch maar een huisje naast Guillermo gekocht;-