Rosario

24 januari 2014 - Rosario, Argentinië

Ciudad de Che y Messi. Een havenstad met een geinige mix van oude (beetje vervallen) gebouwen met ornamenten en 'blokkendozen' met kale balkons aan de rivier Paraná. Naast Ernesto Quevara de la Serna en Lionel Messi is ook Manuel Belgrano - de ontwerper van de Argentijnse vlag - hier geboren.

The place to be in Rosario is de waterkant: La Costanera. Overdag vinden we verkoeling op het strand aan de rivier - het is boven de 35 graden - en 's avonds eten we hier een hapje. La Costanera komt 's avonds helemaal tot leven. De Rosarinos gaan er hardlopen, ontmoeten elkaar bij de bankjes en er is een skatebaan. Fitnessen gebeurt buiten op het veldje voor de sportschool. Logisch, want het is ook 's avonds nog bloedheet. Langs de waterkant zijn ook picknickplekken met blauwe tafels en bankjes met hoe kan het ook anders: een publieke BBQ! In de oude pakhuizen zitten nu leuke restaurants met uitzicht op de rivier. Regelmatig varen er grote vrachtschepen en bootjes voorbij. We zijn iedere avond bij langs de waterkant te vinden. Ze hebben er fantastische vis, maar de ontdekking van deze vakantie is ravioli met pompoen en mozarella. Heerlijk! Natuurlijk drinken we nog steeds de witte wijn uit Cafayate (Torrontés) en cocktails.

Het valt ons tijdens de tweede avond wel op dat het 's avonds een beetje donker is in de straten van Rosario. De laatste dag beginnen we te begrijpen waarom. Als we langs een gesloten winkel lopen zien we een briefje met de tekst: 'Cerrado gracias a la EPE'. EPE is een Argentijnse energiemaatschappij. Ook zien we in de buurt van cafés en ijssalons ineens verdacht veel generatoren staan. In een café horen we dat delen van de stad zonder stroom zitten vanwege de hittegolf. Die hittegolf hadden we wel gelijk door!