a man a plan a canal panama!

23 januari 2017 - Panama-stad, Panama

Hoge torens van kleine grijze legosteentjes. Dat beeld roept de skyline van Panamastad bij ons op. Het is net Legostad! Die trits van wolkenkrabbers vormt het zakendistrict waar de banken en veel hotels zitten.

'Americanos' vraagt een Panamees op het plaza Bolivar in het historische deel van de stad Casco Antiguo. 'No, son Hollandéses'. Hij begint ons verhalen te vertellen. Als hij hoort dat we 4 dollar voor een taxi betalen, roept hij uit dat dat Panameze prijzen zijn. Enthousiast vraagt hij of we in Casco Antiguo verblijven. Nee ons hotel is in het zakendistrict. 'Hm, dus toch in Gringolandia' is zijn reactie.
Hoewel 'Gringolandia' in vergelijking met de rest van de stad relatief veilig is, moet je het lot natuurlijk niet tarten. Terwijl we op onze bus staan te wachten worden we aangesproken door een grote, zwetende man. Hij ziet er licht wanhopig uit. 'Do you speak English?', vraagt hij met een Amerikaans accent. Hij reageert opgelucht als we bevestigend antwoorden. Hij laat ons zijn portemonnee zien die uitpuilt van de dollarbiljetten. 'Look I have money', zegt hij. Het blijkt een omslachtige manier om duidelijk te maken dat zijn portemonnee versleten is en hij een winkel zoekt waar hij een nieuwe kan kopen. Als we hem niet kunnen helpen sjokt hij verder. Even later zien we dat hij druk gebarend zijn portemonnee aan Panamees laat zien. We verwachten elk moment de Panamese versie van de candid-camera te voorschijn zien komen...

Moderne architectuur is niet alleen in het zakendistrict te vinden. Het Biomuseo is een prachtig modern gebouw. De rode, gele, blauwe en groene daken vormen een mooi contrast met de oranje en rode kubitische vormen van het gebouw. Het Biomuseo is ontworpen door Frank Gehry, die ook de architect is van o.a. het Gughenheim in Bilbao. Binnen leer je meer over het ontstaan van Panamá en de grote diversiteit aan planten en dieren in dit bijzondere land. Panamá vormt de brug tussen de twee Américas. In de filmzaal zie je tegelijkertijd over het plafond, de muren en vloer de planten en dieren van Panamá kruipen, zwemmen en vliegen. In de volgende zaal vind je mooie tekeningen van de jungle. De twee grote aquaria in een andere zaal zijn al klaar, maar het museum wacht nog op toestemming om de vissen erin te plaatsen. Het idee is dat je in één zaal aan de linker en rechterkant de vissen uit beide oceanen kunt zien. Panamá ligt tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. Aan het water drinken we tenslotte rustig een drankje. In de verte zien we de silhouetten van de grote containerschepen die richting het Panamakanaal varen.

Het Panamakanaal is in 1914 geopend en het loopt dwars door de landlengte van Panamá. Door het kanaal hoeven schepen niet meer helemaal om Zuid Amerika heen te varen. Het kanaal is recent uitgebreid. Een Nederlands ingenieursbureau had de opdracht gekregen. Natuurlijk bezoeken wij ook het Panamakanaal. Er gaat net een schip door de sluizen als we bij de Miraflores Locks aankomen.

A man a plan a canal panama!